مهر ۱۰, ۱۳۹۹
ریاضی کلاس ششم

ریاضی ششم (فصل۱ بخش۱)

  • آذر ۲۴, ۱۳۹۵
  • 0

در این قسمت به یادگیری مبحث عدد و الگوی عددی در ریاضی ششم دبستان می پردازیم.

فصل با یک فعالیت آغاز میشه که رابطه بین چرخ ها و تعداد دو چرخه هاست. میدونیم هر دوچرخه دو تا چرخ داره… پس اگه سه تا دوچرخه داشته باشیم یعنی چند تا چرخ داریم؟ ۶ تا

اگه چهارتا دوچرخه داشته باشیم یعنی چند تا چرخ داریم؟ ۸ تا

 این رابطه یک الگوی عددی می سازه، حالا میخوایم ببینیم رابطه کلی الگو چطوری به دست میاد. 

 

 برای پیدا کردن رابطه کلی الگو باید به چند تا عدد اول توجه کنیم .باید ببینیم اعداد کمتر میشن یا بیشتر.   مثلا در مورد اعداد زیر میبینیم که اعداد بیشتر میشن :

۱ – ۳ – ۵ – ۷

۱ .  هر وقت که  اعداد بیشتر بشن یعنی یکی از دو عملیات ضرب یا جمع انجام شده است.

 ضرب یا جمع؟ کدام یک؟

 مسئله اصلی همینجاست از کجا بفهمیم ضرب شده یا جمع؟      

به مثالی که گفتیم توجه کنید :

۷ ، ۵ ، ۳ ، ۱    

عدد اول یعنی ۱ به ۳ تبدیل شده دو حالت داریم:

حالت اول : ۱ در ۳ ضرب شده

حالت دوم: ۱ با ۲ جمع شده

میریم سراغ عدد بعدی … اگه حالت اول اتفاق افتاده باشه یعنی در ۳ ضرب شده باشه پس عدد ۳ باید تبدیل به ۹ بشه، که اینطور نیست. پس  میریم سراغ حالت دوم. یعنی عدد ما با عدد ۲ جمع شده و جواب ۵ بدست اومده  حالا اگه عدد ۵ رو با ۲ جمع کنم ۷ میشه پس این الگو با جمع عدد ۲ بدست میاد.

مقاله پیشنهادی  آموزش یوگا 1

 

یه مثال دیگه

اعداد ۷۲ ، ۱۲ ، ۲  را در نظر بگیرید در اینجا هم میبینید که اعداد بیشتر شدن.

عدد ۲ تبدیل به ۱۲  شده ، پس دو حالت وجود داره:

حالت اول: ۲ با ۱۰ جمع شده

حالت دوم: ۲ در ۶ ضرب شده

  کدام صحیح است؟

بله حالت دوم

۲ – هرگاه اعداد کمتر بشن یعنی یا از تفریق استفاده کردیم یا تقسیم

مثلا  ۱۱ – ۱۳ – ۱۵ را در نظر بگیرید ۱۵ تبدیل شده به ۱۳ پس اعداد کم شدن…

۱۵ تقسیم بر هیچ عددی نمیشه ۱۳ پس نتیجه میگیریم ۲ تا کم شده ۱۳ را هم ۲ تا کم میکنیم و میشه ۱۱ پس درسته. الگو با کم کردن عدد ۲ بوجود میاد.

 

یه مثال دیگه:

 اعداد ۲۰ ، ۱۰۰ ، ۵۰۰ را در نظر بگیرید اعدا کم شدن ۵۰۰ تبدیل به ۱۰۰ شده پس یا ۰۰ تا کم شده یا تقسیم بر ۵ شده، کدام صحیح است؟

بله نقسیم بر ۵

 

۳ – بعضی الگوها هم هستن که عدد ثابتی اضافه یا کم یا ضرب یا تقسیم نمیشه .

هر بار عدد جدیدی اضافه یا کم میشه که ما باید اون عدد جدید رو پیدا کنیم.

به عنوان مثال میخوایم رابطه بین اعداد زیر رو به دست بیاریم:

 مثلا ۲۴، ۱۵ ، ۸ ، ۳

 کاملا مشخصه که بین اعداد رابطه تفریق یا تقسیم وجود نداره، چون اعداد اضافه شدن ، ضرب هم نیست پس  جمع شده.

 

اما مسئله اینجاست: 

۳ برای اینکه یه ۸ تبدیل شه ۵ تا بهش اضافه شده .

مقاله پیشنهادی  بلاک چین چیست؟

۸ برای اینکه تبدیل به ۱۵ بشه ۷ تا اضافه شده .

۱۵ برای تبدیل به ۲۴ مقدار ۹ تا اضافه شده .

یعنی ببینید اعداد اضافه شده خود یک الگو دارند. دو تا دوتا اضافه شدن یعنی بعدی ۱۱ تا اضافه میشه و بعدی ۱۳ تا و الی آخر…

در این قسمت ما برای درک بهتر این مطلب یک ویدیو آموزشی قرار داده ایم تا به وسیله این ویدیو دانش آموزان این مبحث را به خوبی یاد بگیرند و تمرین کنند. به وسیله لینک زیر ویدیو را مشاهده کنید:

برای آموزش ریاضی ششم  با کلیک، فیلم های آموزشی را ببینید

 

بیشتر بدانید بیشتر بخوانید

برای آشنایی با دوره های مرتبط ارائه شده توسط آموزا مانند دوره زبان از مبتدی تا پیشرفته، برنامه نویسی و فناوری اطلاعات، مشاوره تحصیلی، رشته های ورزشی، دیجیتال مارکتینگ، کار تخصصی با اینستا، ایمیل مارکتینگ، زبان بدن، فروش آنلاین، هنرهای متنوع ارائه شده در آموزا مانند قالی بافی ، گلیم، نقاشی، کیف سازی، کار با چرم و چرم دوزی، معرق کاری، تابلو سازی، شیرینی و غذاهای محلی، و موضوعاتی در حوزه بهداشت کودکان، مادران و کهن سالان، و همچنین آشنایی با بسیاری از کتاب های معروف بین المللی، آموزا را دنبال کنید. .
همچنین برای مطالعه مقالات مرتبط در حوزه های بهداشت و سلامت، حرفه و هنر، درس و مدرسه، صنعت، فناوری اطلاعات، کسب و کار، مهارت های زندگی و رشته های ورزش روی عبارت مورد نظر کلیک کنید.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *