مهر ۱۰, ۱۳۹۹

غذاهای ایرانی ساده

  • دی ۲۲, ۱۳۹۸
  • 0

تا حالا شده به دنبال غذاهای ایرانی ساده و در عین حال خوشمزه باشید اما ندانید چه غذایی تهیه کنید؟

بیشتر اوقات به جست و جو در اینترنت میپردازید تا غذایی با مواد اولیه ارزان و ساده پیدا کنید و حتی ممکن است این جست و جو نتیجه ای نداشته باشد.

در این مقاله شما را با برخی غذاهای ایرانی ساده آشنا خواهیم کرد.

غذاهای ایرانی ساده ای که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم با اکثر ذائقه ها و سلیقه ها هماهنگ هستند و میتوانید از نوش جان کردن آنها لذت ببرید!

کشک بادمجان:

یکی از غذاهای ایرانی ساده و اصیل کشک بادمجان میباشد. کشک بادمجان هر چند با مواد غذایی ارزان و قابل دسترس تهیه میشود اما طرفداران زیادی چه در کشورهای دیگری مانند ترکیه , هند و لبنان و چه در کشور خودمان دارد. در بیشتر کشورها این غذای ایرانی به عنوان پیش غذا شناخته میشود اما میتوان کشک بادمجان را به عنوان یک وعده ی غذایی کامل و سالم معرفی کرد.

اگر بخواهیم به چند نمونه از خواص بی نظیر این غذای اصیل ایرانی اشاره کنیم میتوانیم جلوگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از پوسیدگی دندان را نام ببریم. همچنین کشک بادمجان دارای ویتامین های A , B , E هستش و یک غذای گرم محسوب میشود که تاثیر مثبتی بر سلامت پوست و چشم میگذارد.

برای تهیه ی کشک بادمجان به چه مواد غذایی نیاز داریم؟

بادمجان: ۶ عدد

کشک: ۱ لیوان

مغز گردو: نصف لیوان

نعناداغ: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۴ عدد

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه ی کشک بادمجان چگونه است؟

برای تهیه ی کشک بادمجان , ابتدا بادمجان ها را پوست کنده و عمودی برش دهید. سپس به مدت نیم ساعت آن ها را درون مخلوط آن و نمک قرار دهید و اجازه دهید نیم ساعت درون این مخلوط بمانند.

پیازها را خلالی خرد کنید و درون روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. نعنا را در باقیمانده ی روغنِ پیاز سرخ کنید و اجازه دهید کنار بماند.

حال نوبت بادمجان هاست. شما باید بادمجان ها را سرخ کنید و مقدار کمی آب روی بادمجان ها بریزید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بادمجان ها به آرامی بپزند تا نرم شوند.

بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آب اضافی بادمجان ها را بگیرید و با گوشکوب بادمجان ها را له کنید. سپس نعناداغ , پیاز , کشک , گردو , نمک و فلفل را بیفزایید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید.

در آخر تمام مرادی که با هم مخلوط نموده اید را در ظرف دلخواهتان ریخته و با کشک , نعناداغ و پیاز داغ تزئین نمایید.

▪️گمج کباب:

شاید با شنیدن نام گمج کباب گمان کنید میخواهیم طرز تهیه ی یک نوع کباب را آموزش بدهیم! اما جالب است بدانید گمج کباب نام یک نوع خورش گیلانی و یکی از غذاهای ایرانی ساده میباشد.

گمج کباب نام خود را از یک نوع دیگ گلی محلی گرفته است که در زبان گیلکی به آن گمج میگویند.

مقاله پیشنهادی  مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور

برای تهیه ی گمج کباب به چه مواد غذایی نیاز داریم؟

گوشت تکه ای: نیم کیلو

جعفری ساییده شده: نیم کیلو

پیاز: ۳ عدد

انارترش ساییده شده: به میزان لازم

نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

آب: ۱ لیوان

برای تهیه ی گمج کباب به چه مواد غذایی نیاز داریم؟

برای تهیه ی گمج کباب تکه های گوشت را با پیاز رنده شده , فلفل , زردچوبه جعفری , آب و روغن روی شعله ی ملایم بگذارید و اجازه دهید تا کاملا گوشت ها پخته شوند.

 بعد از اینکه گوشت ها پخته شدند انار ترش ساییده شده یا آب انار ترش را به آن اضافه کنید و زمان بدهید تا خورش شما جا بیفتد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که هنگام پخت گمج کباب , حتما چند بار به خورش سربزنید تا آب آن خشک نشود و اگر احساس کردید آب خورش کم است میتوانید به آن آب اضافه کنید.

▪️استانبولی:

استانبولی یکی دیگر از غذاهای ایرانی ساده میباشد که پایه و اساس آن برنج است. جالب است بدانید که طرز تهیه ی استانبولی در دوره ی قاجار از کشور ترکیه به ایران وارد شده است. یکی از امتیازات استانبولی این میباشد که تمام مواد غذایی اولیه ی آن در آشپزخانه ی شما در دسترس هستند. البته فراموش نکنید برای اینکه لذت نوش جان کردن این غذای خوشمزه برای شما چند برابر شود میتوانید از سالاد شیرازی یا دوغ در کنار آن استفاده کنید. استانبولی به روش های گوناگونی طبخ میشود اما ما در ادامه شما را با یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های طبخِ آشنا خواهیم کرد.

برای تهیه ی استانبولی به چه مواد غذایی نیاز داریم؟

برنج:  یک و نیم پیمانه

گوجه متوسط: ۳ عدد

سیب زمینی متوسط: ۱ عدد

پیاز متوسط: ۱ عدد

نمک , فلفل و زردچوبه: به میزان کافی

رب: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ی استانبولی چگونه است؟

پیازهارا نگینی خرد و سرخ کرده تا طلایی شوند و زردچوبه را به پیازها اضافه کرده و تفت بدهید.

در مرحله ی بعد شما باید گوجه های نگینی خرد شده را به همراه رب و نمک به پیازها اضافه کنید و تقریبا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا مواد با هم تفت بخورند.

در ادامه سیب زمینی های نگینی خرد شده را به مواداضافه کنید و تقریبا پنج دقیقه ی دیگر هم اجازه دهید تا مواد تفت بخورند.

آبِ برنجی که تقریبا از یک ساعت قبل خیس کرده اید را جدا کنید و برنج را با کمی آب جوش به موادی که مخلوط کرده اید بیفزایید ( به اندازه ی نصف بندانگشت آب روی برنج قرار بگیرد).

اجازه دهید تا آب برنج بخار شود سپس شعله را کم کرده و درب قابلمه را گذاشته و زمان بدهید تا دم بکشد.

مقاله پیشنهادی  طعم دار کردن برنج

در مرحله ی آخر میتوانید پس از دم کشیدن برنج با کمی سیب زمینی سرخ شده آن را تزیین کنید و اگر زمان بیشتری دارید و تمایل دارید استانبولی شما لذیذ تر شود میتوانید مقداری دارچین به استانبولی پلو بیفزایید تا عطر بهتری داشته باشد.

▪️شامی سویا

یکی دیگر از غذاهای ایرانی ساده که قصد داریم به معرفی آن بپردازیم شامی سویا میباشد. شامی سویا غذایی شبیه شامی کباب است و برای افرادی که از خوردن گوشت قرمز منع شده اند و رژیم گیاه خواری دارند گزینه ای مناسب است.

برای تهیه ی شامی سویا به چه موادغذایی نیاز داریم؟

سیب زمینی: ۴ عدد

سویا: ۱ پیمانه

زردچوبه , نمک , فلفل و پودرسوخاری: به میزان لازم

پیازمتوسط: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق چایخوری

فلفل دلمه ای متوسط: ۱ عدد

تخم مرغ برای رومال کردن: ۱ عدد

طرز تهیه ی شامی سویا چگونه است؟

  ابتدا کافی است اجازه دهید تا سیب زمینی ها آبپز شوند. بعد در ظرفی دیگر پیازها را رنده یا خرد کرده و سرخ کنید. هنگامی که پیازها تغییر رنگ دادند و طلایی شدند سویاهایی که خیس کرده اید را به آن اضافه کنید و تفت دهید و بعد از چند دقیقه فلفل دلمه ای را به صورت نگینی خرد کنید و به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا دوباره مواد با هم تفت بخورند.

بعد از چند دقیقه رب , زردچوبه , نمک , فلفل و پودرسوخاری را به آن اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه ی دیگر مواد با هم تفت بخورند تا مواد طعم و عطر ادویه را به خود بگیرند.

حال مواد شما آماده شده است و شما میتوانید سیب زمینی هایی که آبپز کرده اید را رنده کنید. بعد کمی سیب زمینی رنده شده را برداشته و داخلش را با موادی که تهیه کرده بودید پر کنید و دوباره روی مواد را با سیب زمینی بپوشانید. تخم مرغی را در ظرفی شکسته و هم بزنید و هر کدام از سیب زمینی هایی که کوفته مانند درست کردید را در ظرف تخم مرغ فرو کنید و سپس در پودر سوخاری بغلتیانید و در ماهی تابه بگذارید تا سرخ شوند.

▪️املت گوجه فرنگی و تن ماهی

املت گوجه فرنگی و تن ماهی یکی دیگر از غذاهای ایرانی ساده و در عین حال خوشمزه میباشد و به این دلیل که از تن ماهی در این غذا استفاده شده است سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع مفید برای بدن است و میتواند منبع خوبی از کلسیم و فسفر نیز باشد.

برای تهیه ی املت گوجه فرنگی و تن ماهی به چه مواد غذایی نیاز داریم؟

گوجه فرنگی: ۲ عدد

تن ماهی بدون روغن: ۱ قوطی ریز شده

تخم مرغ: ۴ عدد

پیاز رنده شده: ۱ عدد بزرگ

روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری

سبزی جعفری خرد شده: نصف لیوان

سیرکوبیده شده: ۱ عدد

آرد: ۲ قاشق غذاخوری

مقاله پیشنهادی  آموزش بافت شال و کلاه لوزی

بکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری

فلفل قرمز , نمک و ادویه مخلوط: به میزان لازم

طرز تهیه ی املت گوجه فرنگی و تن ماهی چگونه است.

گوجه فرنگی ها و پیازها را را رنده کرده و با سبزی جعفری مخلوط کنید. نمک و ادویه و سیر هایی که کوبیده اید را به آن اضافه نمایید و با دست مواد را ورز دهید.

در مرحله ی بعد تخم مرغ ها را در ظرفی جداگانه هم بزنید و به موادتان اضافی کنید. سپس روغن نباتی را به موادتان بیفزایید و از همزن دستی برای هم زدن مواد استفاده کنید.

تن ماهی را به مواد اضافه کرده و دوباره مواد را هم زده و بکینگ پودر و آرد را اضافه نموده و مجددا هم بزنید.

با یک قاشق کره , سینی مخصوص فر را چرب کنید و تمام مواد را داخل سینی بریزید و با حرارت ۱۶۰ درجه ی سانتی گراد و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا تمام مواد درون فر بماند. وقتی که سطح املت تغییر رنگ داد و طلایی شد غذای شما آماده است و میتوانید نوش جان کنید.

▪️خوراک گوشت چرخ کرده:

در ادامه به معرفی غذایی ساده خواهیم پرداخت که میتواند گزینه ی مناسبی برای افرادی باشد که به مصرف گوشت چرخ کرده علاقه دارند حالا چه میخواهد روی تابه درست شود و چه روی منقل.

با ما همراه باشید تا شما را با این غذای ایرانی ساده آشنا کنیم.

برای تهیه ی خوراک گوشت چرخ کرده به چه مواد غذایی نیاز داریم؟

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم

قارچ: ۱۵۰ گرم

نخودفرنگی: ۳۰۰ گرم

سیب زمینی: ۱عدد

سس کچاب: ۲قاشق غذاخوری

رب گوجه: ۲قاشق غذاخوری

سیر: ۳ حبه

پیاز: ۱ عدد

نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه ی خوراک گوشت کرده چگونه است؟

پیازها را نگینی خرد و سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس سیرها را له کرده و به پیازها اضافه کنید و اجازه دهید کمی تفت بخورد.

در مرحله ی بعد گوشت چرخ کرده را بیفزایید و دوباره بگذارید تا مواد تفت بخورند سپس نمک و فلفل را اضافه کرده و قارچ های حلقه حلقه شده , نخودفرنگی و سیب زمینی نگینی را بیفزایید و همین طور که هر کدام از مواد را به این مخلوط اضافه میکنید مواد را هم بزنید.

سس کچاب و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و مجددا هم بزنید و اجازه دهید تفت بخورد و در مرحله ی آخر آب را به مواد اضافه کنید و زمان دهید تا جا بیفتد.

بیشتر بدانید بیشتر بخوانید

برای آشنایی با دوره های مرتبط ارائه شده توسط آموزا مانند دوره زبان از مبتدی تا پیشرفته، برنامه نویسی و فناوری اطلاعات، مشاوره تحصیلی، رشته های ورزشی، دیجیتال مارکتینگ، کار تخصصی با اینستا، ایمیل مارکتینگ، زبان بدن، فروش آنلاین، هنرهای متنوع ارائه شده در آموزا مانند قالی بافی ، گلیم، نقاشی، کیف سازی، کار با چرم و چرم دوزی، معرق کاری، تابلو سازی، شیرینی و غذاهای محلی، و موضوعاتی در حوزه بهداشت کودکان، مادران و کهن سالان، و همچنین آشنایی با بسیاری از کتاب های معروف بین المللی، آموزا را دنبال کنید.
همچنین برای مطالعه مقالات مرتبط در حوزه های بهداشت و سلامت، حرفه و هنر، درس و مدرسه، صنعت، فناوری اطلاعات، کسب و کار، مهارت های زندگی و رشته های ورزش روی عبارت مورد نظر کلیک کنید.
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *